Deník Včelaře | Jak se daří oddělkům po dvou měsících

Jak se daří oddělkům po dvou měsících

Tak Vám teda řeknu, že to není žádný med. A to doslova. :-) Ne fakt jsme nečekali, že snad něco vytočíme. Lesní snůška nebyla a tak jsme jim neměli co sebrat.

Měl jsem pár předsevzetí a skoro všechny jsem je porušil

1. Zbytečně do nich nepolezu

Copak se to dá? Když je člověk zvědavej. A ani ne snad kvůli tomu, že bych mermomoci chtěl vědět co se uvnitř děje, ale proto že jsem se o ně bál jsem tohle základní pravidlo nedodržoval. Občas jsme do nich vlezli stylem „co kdyby náhodou se tam něco dělo“.

2. Nebudu se děsit

Copak se to dá? Jak mám vědět jestli se zrovna nevykrádají, jestli mají pořád matku, jestli staví, jestli odebírají sladinu, jestli nemají nosematózu atd. Takže jsem se párkrát vyděsil, zkontaktoval koho jsem mohl a dokonce ochutnal hrudky, které se nám objevily na česně …..naštěstí to byly krystalky cukru. Fuj. No ale co, měl jsem strach, že mi hned pojdou na nějakou z chorob.

Naopak si myslím, že jsme nějaké věci udělali správně.

1. Všechny jsme správným krmením a přestavováním mezistěn donutili vystavět takřka kompletní 2NN, tzn, že všechny až na jedny dvoje budou zimovat na 3NN s 10 rámky. Dvoje myslím na 3NN s 9 rámky, to ještě uvidíme, třeba to ještě stihnou. Ještě mají čas.

2. Kontrolou zda mají dostatek místa na plodování jsme i při plném krmení snad zajistili dostatek včel zimní generace na dobré přežití v zimě.

3. Jsem přesvědčený, že jsme uchránili všechny matky před rozmáčknutím při hrabání se ve včelách. To si ověříme až při  kontrole na začátku září, kdy budeme kontrolovat plod, množství zásob a uspořádání plástů v úlech

Už by jsme chtěli naposled zakrmit a dát jim do strůpku izolaci,protože si myslím, že plastové krmítko moc neizoluje a stříšku máme bez izolace. A pak v září kontrola na zásoby, fumigace a hotovo. Děj se vůle přírody a budeme se těšit na jaro.

Způsob drátkování, který jsem zde publikoval v tomto příspěvku pravděpodobně opustíme pro značnou pracnost a vrátíme se k původní metodě s hřebíčkem, kladívkem a natahovačem drátků.

Zbývá nám natavit ještě pár mezistěn a do příštího roku musíme zase zainvestovat do nějakých den, nástavků, rámků a stříšek.

Pár věcí, které jsem měl vyčtené nefunguje:

1. Pokud si dovezu silný oddělek na deseti rámcích NN Langa, pak je blbost dávat pod něj 1NN mezistěn a doufat, že to holky postaví. Je potřeba ho dát nahoru, ke krmení a postupovat asi nějak takto:

MMMZPZMMMM

MMZMPMZMMM

A pak postupně rozšiřovat a vkládat mezistěny. Mě při krmení 1:1, cca 1l/včelstvo denně postavily ty dvě mezistěny vložené mezi zásoby a plod cca za dva dny. Aktivně stavěly cca do poloviny srpna, teď už se jim moc nechce a ani já už to po nich nevyžaduji. Nějakou mezistěnu tam mají, co kdyby náhodou, ale ať už si klidně nestaví.

2. Hned po ujištění se, že jsou včelstva schopna se bránit, jim otevřít spodní česno. Alespoň na pár včel, aby tudy šel luft. Stávalo se mi, že mi plesnivěly nástavky a dno. Pak i cukr co nevybraly hned v noci. Takže jsem to otevřel, nyní už mají česno otevřené na 6mmx25mm a jsou v pohodě. Ale nemám vedle žádná silná včelstva, pouze 8x oddělek.

3. Člověk musí filtrovat vše co se kolem včel řekne.

a) Včelařské fórum je sice fajn, ale taky jsou tam blbci.

b) Neptát se staříků na typ úlů je taky fajn, ale na způsoby krmení, chování včel, chování matky, nemoci je to potřeba.

c) Naopak věřit jednomu se taky nevyplácí. Je potřeba si v tom najít tu svojí cestičku. Nebude to jednoduché, taky to nedávám, ale ono se to snad druhý, třetí, čtvrtý….. rok ustálí.

Teď už si ani nevzpomenu, kolikrát jsem se už vyděsil a nebo změnil dohodnutou „taktiku“ v postupech krmení atd. Stále více a více se mi potvrzuje, že příroda si to zařídí tak jak tak sama a my jsme pouze takový přizdisráči, kteří musí doufat, že z toho ten užitek bude.

Pak ještě přidám pár foteček.

Kdy: Srpen 28th, 2012, Kategorie: Blog od
One Response to Jak se daří oddělkům po dvou měsících
  1. tak ať se dál daří a včelky prosperují…

Leave a Reply